søndag 12. januar 2014

Romerstaten står bak bispeluen



Det var den romerske keiser Konstantin som på 300-tallet offisielt lot kristne biskoper få bispelue. Det skulle være et symbol på biskopverdigheten. (Kilde: Boken "Pavene" av P.G. Maxwell-Stuart, 1998. Foto: Wikipedia.)

Konstantin lot også de kristne i Roma få bruke statens rettsbygninger som samlingsplasser og han lot de kristne overta noen av templene som tilhørte andre religioner. Grepene fra keiseren har satt spor helt til i dag. I Norge samles kristne i kommunale bygninger, og vi har biskoper og prester med uniformer.

Drøye 250 år før Konstantin hadde biskop-ordet et annet innhold blant kristne. Da var ordet et synonym på personer som inviterte til kristne samlinger i sitt hjem og som tok vare på flokken som bodde der eller som møtte opp der. De første kristne hadde ikke kirker, men holdt sine samlinger i hjemmene.

I Bibelen kan vi lese om Paulus som snakker til kristne eldste fra en by. Han sier: "Ta vare på dere selv og på hele den flokken som Den hellige ånd har satt dere til å være tilsynsmenn (biskoper) for! Vær hyrder (pastorer) for Guds menighet, som han vant ved sitt eget blod."

Avsnittet viser at eldste (forvrengt til prest i våre dager), pastor og biskop opprinnelig var samme person, og at det var mange slike personer i samme by. Skulle Den norske kirke ha hermet etter Bibelens organisering, skulle det i hver by i Norge ha vært mange biskoper. Videre skulle det ikke vært noen pastorer eller prester i tillegg til biskopene.

For å samle alle synonymene i ett ord, kan man si hjemmevert. Når man samles hjemme rundt en middag, ser man samtidig hvor tåpelig Konstantins bispehatt blir.

Gamle kilder forteller at da Konstantin innkalte til det kjente kirkemøtet i år 325, hadde han på seg høyhælte rødoransje fottøy som med lærbånd slynget seg oppover leggene. Over skuldrene hadde han en lilla silkekappe med innsydde juveler og gullbroderier. På hodet hadde han et diadem med juveler. Når man hører hvordan keiseren gikk kledd, er det lett å forstå at han ga biskopene fine hatter. Men flere generasjoner tidligere hadde apostlene skrevet at man helst ikke skulle være opptatt av gull og glitter. Bør ikke norske biskoper ha apostlene som inspirasjon og ikke denne glitter-keiseren?

Bibelens brever forteller altså ikke om kirker, men om hjemmesamlinger. Ordet vert blir faktisk nevnt i Bibelen. 250 år senere plasserer den romerske keiseren uniformsluer på hodet til disse vertene og sier at de heller skal samle folk i statens bygninger. Keiseren var positiv til kristendommen, samtidig var han en fyr som brukte sin makt til å ta livet av sine slektninger. Det var best å gjøre som keiseren sa.

Ingen kommentarer: