Gå til hovedinnhold

Spill trommer høyt, sier Bibelen. Men når da?

Da jeg var tenåring var det stort sett ikke lov å spille trommer i kirkene. Jeg kunne ikke begripe dette. Jeg hadde jo lest i Bibelen, i Salmenes bok 150, oppfordringene om spille trommer for Gud: 
Lov ham med trommer og dans.
Lov ham med strengespill og fløyte.
Lov ham til tonende symbaler.
Lov ham med rungende symbaler!


I den bIbelen jeg hadde, sto det "høytklingende bekkener". Man burde altså ikke bare spille trommer, men man skulle spille høyt på trommene.

Jeg satte flere røde streker under dette og grublet på hvorfor pastorer og andre var så negative. Men så fant jeg etter hvert en kirke som var positive til trommer, jeg var omkring 15-16 år. Der spilte jeg trommer i det vesle koret i et par-tre år. Jeg ble også med i et kristent rockeband, vi spilte ikke i gudstjenestene, men på noen få ungdomskvelder.

Det er ikke alt som passer til alle anledninger. Jeg kjenner gamle folk som ikke lenger kan gå på moderne gudstjenester fordi musikken er alt for høy. Det gjør vondt i ørene fordi høreapparatene sprenges og det gjør vondt i brystet fordi man kjenner basstrommen som knyttneveslag. 

Hvordan i all verden går det an at pastorer er så uhøflige og har så lite empati? De driver kirkene etter markedsprinsipper og velger seg ut en målgruppe som skal favoriseres, resten blåser de i. De eldre burde ha tatt frem ti trailerhorn og gitt pastoren sjokk under prekenen. Slik kunne pastoren skjelvende og skremt kanskje ha forstått hvordan lydstyrken fra et moderne lovsangsband virker på en gammel kropp.

Det jeg i dag har satt streker under i Bibelen, er oppfordringene om hvordan kristne skal samles. Bibelen snakker om husmenigheter og samling omkring middager, og at alle i menigheten skal kunne komme med innslag. Noen har et ord til lærdom, andre en oppmuntring og atter andre en sang.

Det står ikke om røykmaskiner, sceneshow og monopolprekener fra pastorer. Men det står mye om å ta vare på hverandre. Det er nær umulig å ta vare på hverandre i dagens gudstjenester, det er ikke anledning til å samtale eller høre hvordan andre har det.

Vi har altså gått fra den ene grøften til den andre. Før var trommer forbudt. Nå er det påbudt, i hvert fall i frikirker.

Jeg mener i de vanlige samlingene kan man fint klare seg uten band. Hvis man likevel må ha noe slikt, må volumet ikke gi folk smerte i kroppen.

Så kan man heller som en bonus ha konserter eller spesielle samlinger der man spiller høyt. Det er helt i orden å spille høyt til fest.

Under hører du forresten min siste innspilling med trommene mine. Jeg hentet ferdige bass- og piano-spor fra programmet GarageBand og spilte levende trommer, congas og timbales oppå. Bare litt jamming. Så lot jeg programmet rette opp timingen min. Juksa litt altså, men det er jeg ikke alene om...

 

Kommentarer