Gå til hovedinnhold

Det VIRKELIGE allmenne prestedømme

Uttrykket ”det allmenne prestedømme” stammer fra Martin Luther på 1500-tallet. Tidligere trodde jeg at begrepet betydde at alle kristne kan være prest, at alle kristne kan døpe, at alle kristne kan preke osv. Men etter hvert har det gått opp for meg at Luther dessverre så på menighetslivet med hierarkiske briller. Det stemmer jo også godt overens med at lutherske menigheter i dag er hierarkiske. Så det burde egentlig ikke være en overraskelse at ”det allmenne prestedømme” slett ikke betyr ”det allmenne prestedømme”.

Jeg har derfor begynt å bruke mitt eget uttrykk: ”Det virkelige allmenne prestedømme”. For Bibelen viser at en disippel døpte Paulus. Ingen prest eller biskop var involvert. Bibelen beskriver også hvordan vanlige kristne uten fine titler tok initiativ til å reise rundt for å evangelisere.


Men Luther så det anderledes. Han skrev: ”For hvordan skulle det ellers bli, om hver og en ville preke og utdele sakramentet og ingen ville vike for den andre? Det må tiltros bare til en, og ham alene bør man tillate å preke, døpe, avløse og utdele alterets sakrament (...) Men sant er det, at den hellige Ånd fra dette embete har unntatt kvinner, barn, og uskikkede mennesker, og bare hertil utvalgt dugelige menn. (...) For kirken kan ikke være uten biskoper, sokneprester, predikanter eller prester, og omvendt kan de heller ikke være uten kirken. De må være hos hverandre."

Begrepet ”det allmenne prestedømme” betyr en oppmykning fra det katolske opplegget, men i hovedsak er det meste som før. Som kristen kan du ikke døpe, det må presten ta seg av. Du får heller ikke lov til å holde en preken.


Dette skiller seg svært fra Det nye testamentet og oppfordringene fra Paulus. ”Rettled og undervis hverandre” er en av oppfordringene.

At Luther skilte mellom biskoper, hyrder og prester, er rart. For Paulus sier jo at dette er samme tjeneste. Det er også rart at Luther ikke hadde fått med seg hvordan Paulus 1500 år tidligere argumenterte angående orden i menighetssamlingene. Paulus pekte ikke på en møteleder eller biskop/prest som løsning, men mente at når én person i menigheten tok ordet, burde nestemann ti stille. Dette er det virkelige allmenne prestedømme.

Luther nektet kvinner å være prest. Hans argument er at Paulus skrev at en tilsynsmann/eldste skulle være én kvinnes mann. Da burde Luther ha nektet single menn, for de er null kvinnes mann. Mulig han gjorde det også, det har jeg ikke sjekket. Hadde Luther levd i dag, ville jeg ha bedt ham fortelle meg hvem som var prest/biskop/hyrde hjemme hos Nymfa. Eller hjemme hos Priska. Paulus kaller disse hussamlingene for menighet. Hvis ikke disse kvinnene var prester, hvem var da prester i disse menighetene? Hvorfor hilser Paulus til disse kvinnene og disse menighetene uten å hilse til prestene samtidig? Det er fordi han allerede har hilst til prestene ved å hilse til kvinnene.

Jeg stusser over at så mange menigheter i dag fortsatt skriver under på lutherbevegelsens dokumenter. Mange av poengene er ikke lenger synkronisert med dagens menighetsorganisering som tillater kvinnelige prester. Lutherdokumentene er heller ikke synkronisert med Det nye testamentet som viser at alle kristne kan døpe eller undervise.

Les mer om det virkelige allmenne prestedømme her.

Les mer om kvinnelig eldste her.

(Luthersitatene er oversatt av Svenn Martinsen på denne nettsiden
.)

Kommentarer