Gå til hovedinnhold

Usynlige pastorer i NT

Hvem som får en hilsen i brevene i Det nye testamentet gir et bilde av hvordan menighetene var organisert på den tiden.

HVEM SOM FÅR HILSEN:
  • Til fra enkeltpersoner = svært mange
  • Til/fra alle kristne i området = 24
  • Til/fra husmenighet/småsamling = 8
  • Til/fra diakoner (menighetstjenere) = 1,5
  • Til/fra tilsynsmenn = 1
  • Til/fra prest = 0
  • Til/fra pastor = 0
  • Til/fra erkebiskop = 0
  • Til/fra bybiskop = 0
  • Til/fra pave = 0
  • Til/fra en eller annen form for toppleder = 0

De aller fleste hilsningene er til enkeltpersoner. Tjenestefunksjoner hilses det omtrent ikke til, kun én gang til menighetstjenere og tilsynsmenn. Det må bety at menighetslivet var mye mer organisk enn i dag. Det var ikke et embetsopplegg, heller ikke menigheter med mange virkegrensledere.

USYNLIGE PASTORER
Det hilses ikke til en eneste person med tittelen pastor, prest eller noe annet vi i dag forbinder med toppleder. En del av tjenestene vi har i dag er funnet på i etterbibelsk tid, derfor er de selvsagt ikke nevnt i NT. Det er blant annet erkebiskop og pave. Når det gjelder ordet pastor, så nevnes det i NT kun i form av oppfordringer om å være hyrder.

Oppfordringene går til de som ble kalt eldste. Det fantes altså ikke en egen pastortjeneste i tillegg til eldstetjenesten. Derfor er det logisk at det ikke er noen pastorer som får hilsen, for de fantes ikke.

Ordet prest kommer fra ordet eldste (presbuter). Derfor er det heller ingen prester som får en hilsen.

Men hva med eldste? Får de ingen hilsninger? Flere steder i NT kommer det frem at eldste og tilsynsmenn er det samme. Eldste får altså én hilsen i NT. Det er når det hilses til tilsynsmenn. Det skjer kun i ett av brevene.

TJENESTE SOM VERT
De nytestamentlige brevene ble sendt til ulike steder, noen brev var til en enkelt person, andre var til et større område med kristne.

De urkristne holdt både små samlinger og større fellessamlinger, begge deler ble kalt menighet. Ved fellessamlinger rundt omkring i ulike land er kun én tjeneste nevnt, og her har vi også et navn. Det er Gaius som er vert når alle husmenighetene i et bestemt område holdt fellessamling.

Det satt ingen på toppen av fellessamlingen som fikk en hilsen i brevene. Det fantes ikke bybiskop, bydelsprest eller stormenighetspastor. Men det fins hilsninger til enkeltpersoner når det var småsamling. Det hilses for eksempel til Priska og Akvillas og menigheten i deres hjem.

I dag er det vanlig at det fins en toppleder (pastor) over én menighet som har husgrupper under seg. Et slikt opplegg er ikke beskrevet i NT.

Enkelte steder er konkrete navn koblet til tjeneste eller merkelapp (eller hva man vil kalle det). Filip og Timoteus ble kalt for evangelister. Føbe ble kalt diakon. Paulus og Barnabas ble kalt apostler. Men eventuelle stormenighetsledere (pastorer) får aldri en hilsen. De er navneløse og tjenesteløse. Da må førstevalget av tolkning være at de ikke fantes.

MULIG ELDSTEHILSEN
Den ene gangen det hilses til tilsynsmenn (altså eldste), så er det i flertallsform. Det er derfor bare to mulig løsninger: Enten var hver husmenighet eldsteløs, og de eldste hadde tjeneste bare når det var fellessamling, og da som gruppe. Eller så var det en eller flere eldste i hver husmenighet. Uansett er det ikke plass til en pastor over eldste. Dagens pastorer er usynlige i NT.

De som hevder det fantes toppledere i urmenighetene, har et problem. Brevene hilser ikke til disse eventuelle topplederne. Man har ikke ett eneste navn å koble en topplederfunksjon til når det gjelder hilsningene. Da må man i tilfelle forsøke seg på apostler eller apostelmedarbeidere. Men ikke pastorer/tilsynsmenn/eldste.

La oss glemme disse usynlige og hypotetiske topplederne. La oss holde oss til:

  • eldstetjenesten
  • menighetene som nevnes
  • navnene som nevnes

Kan vi da komme på sporet av noe? Vel, Paulus kaller samlingene hjemme hos Priska og Akvillas for menighet. Det er det nærmeste vi kommer. Her har vi to av tre. Vi har menighet og vi har navn. Men vi mangler ordet eldste. At Priska og Akvillas var eldste, må vi gjette oss til. Men det stemmer i alle fall bra med eldsteoppskriften til Paulus som har kobling til eldstepersonenes egne hjem. Og det passer bra med at det var mange eldste i hver by og at den eneste hilsningen eldste får, står i flertall.

HUSMENIGHET OG ELDSTE ER SAMME SAK
Det er rart at eldste er blitt så viktig og alvorlig i alle menigheter i dag, altså som menighetsstyre, mens husmenighet som nevnes oftere i brevene, er helt glemt. Hvis man ønsker å være bibelsk, så må man prioritere husmenighet foran eldste.

Mitt syn er at eldste og husmenighet er koblet sammen. Derfor er det ikke snakk om å prioritere det ene foran det andre. Eldste er de som inviterer til hussamlinger. Å innsette eldste er ikke å finne et styre, men å finne noen stødige og gjestfrie personer som vil åpne hjemmene for menigheten.

Slik er også logikken i brevene. Det eneste stedet der man hilser til alle eldste (tilsynsmenn), så hilser man ikke til noen husmenigheter. For det har man allerede gjort ved å hilse til de eldste. De andre stedene hilser man til husmenigheter, men ikke til eldste fordi de har man allerede hilst til ved å hilse til husmenighetene. Logisk.

Når Paulus og Barnabas motiverte i gang eldstetjeneste i ulike byer, gikk det ut på å få i gang husmenigheter. Flere personer i hver by måtte åpne hjemmene slik at man kunne holde samlinger. Men det var ingen toppleder, en hovedpastor, over alle hussamlingene. Når alle husmenighetene holdt fellessamling, var det en vert som åpnet sitt hjem. Det er det eneste bibelske uttrykket som finnes. Det er ingen som kalles overeldste/hovedpastor eller noe slikt.

OVERSIKT OVER HVEM SOM FÅR EN HILSEN:

Romerbrevet

  • Hilser til alle kristne i Roma
  • Hilser til Priska og Akvillas og menigheten som samles hjemme hos dem
  • Hilser til mange ulike personer (blant annet Junia som satt i fengsel med Paulus)
  • Hilser til ulike gruppesamlinger, antagelig husmenigheter (de kristne som er sammen med Filologos, pluss de kristne som er sammen med Olympas)
  • Hilser også til ulike hjem uten at ordet menighet eller kristne kobles inn. Det er antagelig en hilsen til en hel husstand, ikke husmenighet. Men det kan også være husmenighet, det er slitsomt å gjenta ordet menighet ved hver man hilser til.
  • Tertius, som har ført pennen for Paulus, hilser.
  • Gaius, vert for hele menigheten, hilser.
  • Erastos, byens regnskapsfører, samt en som het Kvartus, hilser.
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Korinterbrevet 1

  • Paulus og Sostenes hilser til alle kristne i Korint (fellessamling)
  • Hilser til småsamlinger i Korint ("hver på sitt sted")
  • Hilser fra menigheten som samles hjemme hos Priska og Akvilas
  • Hilser fra alle menighetene i Asia
  • Hilser fra alle kristne der brevet blir skrevet
  • Paulus hilser med egen håndskrift
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Korinterbrevet 2

  • Paulus og Timoteus hilser til menigheten i Korint
  • Hilser til alle kristne i Akaia
  • Hilser fra alle kristne der brevet er skrevet
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Galaterbrevet

  • Hilser til alle menighetene i Galatia
  • Hilser fra alle kristne der brevet blir skrevet
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Efeserbrevet

  • Hilser til alle kristne i Efesos
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Filipperbrevet

  • Paulus og Timoteus hilser til alle kristne i Fillipi
  • Hilser til menighetstjenere
  • Hilser fra alle kristne der brevet blir skrevet
  • Hilser fra alle kristne, spesielt fra de kristne som er statsansatte
  • Hilser til TILSYNSMENN I FLERTALLSFORM. Kan tolkes som én tilsynsmann i hver husmenighet.
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Kolosserbrevet

  • Paulus og Timoteus hilser alle kristne i Kolossai
  • Hilser til de kristne i Laodekia
  • Hilser til Nymfa og menigheten som samles hjemme hos henne
  • Hilser fra enkeltpersoner, f eks Justus, Epafras (fra Kollosai), Lukas (lege), Demas og Aristarkos (medfange).
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Tessalonikerbrevet 1

  • Paulus, Silvanus og Timoteus hilser hele menigheten i Tessalonika
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT


Tessalonikerbrevet 2

  • Paulus, Silvanus og Timoteus hilser hele menigheten i Tessalonika
  • Paulus skriver en hilsen med egen hånd for å vise hans håndskrift
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT


Timoteusbrevet 1

  • Paulus hilser til Timoteus
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT
    Noen vil kanskje hevde at Timoteus var toppleder for menigheten. Men han blir ikke kalt pastor, eldste, tilsynsmann eller noe slikt. Han blir kalt (apostel-)medarbeider og evangelist. Leser man kun timoteusbrevene, vil man kanskje si at Paulus sto for lederskap og hierarki og ikke bare for påvirkning gjennom formaninger og undervisning som er tjeneres ikke-hierarkiske verktøy. Men timoteusbrevene er uansett ikke et argument for at det fantes hovedpastorer eller lignende, for slike begrep finnes ikke i NT. Hvis man skal åpne for hierarki, må det være snakk om at apostlene og deres medarbeidere sto over (problem-)menighetene. Paulus legger bredsiden til i brevet og pålegger Timoteus å innskjerpe ditt og datt i menigheten. Det høres ut som at Timoteus er sjef over menigheten. Men samtidig kjenner vi hva Peter skriver angående eldstetjenesten: ”Vær hyrder for den Guds flokk som dere har hos dere! Ha tilsyn med den, ikke av tvang, men av fri vilje, slik Gud vil, og ikke av vinnings skyld, men av hjertet. Gjør dere ikke til herrer over dem som Gud har gitt dere ansvar for, men vær et forbilde for flokken.” En apostel eller enn apostelmedarbeider kunne altså ikke tvinge folk til å være eldste. Da kunne antagelig Timoteus heller ikke tvinge menigheten til andre ting. Det ser ut til at når Timoteus skal "innskjerpe" noe i denne problemmenigheten, må han bruke en tjeners verktøy, og det er å være et forbilde.

    Man må heller ikke glemme at det var snakk om gjensidig underordning. Det er mange eksemper på at andre "bestemte" over Paulus. Både Antiokia-menigheten og andre kristne sendte Paulus hit og dit. Og Paulus måtte underordne seg en nyfrelst person da han selv ble døpt. Og Føbe tok vare på Paulus mange ganger. Og de eldste i Jerusalem pushet Paulus til å ta et renselsbad. Man får feil inntrykk hvis man bare leser timoteusbrevene. Det ser ut til at forbilde er hovedverktøyet, og at man kan pushe litt ekstra når det er nødvendig, men at alt må skje frivillig.

Timoteusbrevet 2

  • Paulus hilser til Timoteus
  • Hilsen til menigheten hjemme hos Priska og Akvilas
  • Hilsen til alle i Onesiforos hjem
  • Hilser fra enkeltpersoner
  • Hilser fra alle kristne der brevet blir skrevet
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Titusbrevet

  • Paulus hilser til Titus
  • Alle der brevet blir skrevet hilser til Titus
  • Paulus ber Titus hilse til alle kristne venner Noen vil sikkert hevde at Titus var toppleder for menigheten. Men han var bare innom som apostelmedarbeider for å motivere i gang eldstetjenesten.

Filemonbrevet

  • Paulus og Timoteus hilser til Filemon, Appia (kvinne) og Arkippos og menigheten som samles i "ditt hus" (antagelig hjemme hos Arkippos).
  • Hilser fra enkeltpersoner, blant annet en medfange.
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Hebreerbrevet

  • Hilsen til alle veilederne
    Ordet som brukes har to betydninger, enten en aktelse for herskeren eller en aktelse for tankens tale. Siden Peter utelukker herskere i menighetslivet, må ordet i denne sammenheng bety veiledere. Litt overlapp mellom veiledere og eldste var det nok, men mitt inntrykk er at man kunne veileder (lærer) også uten å være eldste (husvert). Indirekte kan det være at eldste får en hilsen via ordet veiledere. Men ordet eldste blir ikke brukt, derfor skriver jeg "eldste ikke nevnt" under.
  • Hilser til alle de kristne i området
  • Hilsen fra Italia
  • ELDSTE IKKE NEVNT
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Jakobbrevet

  • Jakob hilser til alle kristne i fremmede land

Peterbrevet 1

  • Peter hilser til alle kristne i bestemte områder
  • Hilsen fra en kvinne i Babylon (muligens omskrivning for en menighet, kanskje romamenigheten)
  • Hilsen fra Markus
  • ELDSTE IKKE NEVNT (som hilsen)
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Peterbrevet 2

  • Peter hilser til alle kristne

Johannesbrevet 1

  • Ingen hilsener

Johannesbrevet 2

  • Hilser til "den utvalgte husfrue" og hennes barn.
    For eksempel Peter bruker uttrykket "de utvalgte" om kristne. Det står altså til "den kristne husfrue" i dette brevet. Som regel betyr "barn" de voksne som den som omtales har motivert til å bli en kristen. Paulus sier om Timoteus: "Mitt ektefødte barn i troen". Johannes sier: "Ikke noe gleder meg mer enn å høre at mine barn lever i sannheten." Det er derfor ikke en helt urimelig tolkning at dette brevet rettes til en kvinne som har motivert folk til å bli kristne, og som har døpt dem, og som nå inviterer til samlinger hjemme, altså husmenighet. Men "den utvalgte husfrue" kan også være en generell omskrivning for "menighet". Da må "barn" bety alle som menigheten i fellesskap har motivert til å bli kristne.
  • En hilsen lyder slik: "Din utvalgte søsters barn hilser deg" Det har tre tolkninger: 1) Kvinnens nevøer og nieser hilser til henne gjennom brevet. 2) Kvinnen har en søster som har motivert noen til å bli kristne. Disse hilser henne. 3) Den en menigheten hilser til den andre menigheten.
  • Brevskriveren kaller seg ”den eldste"
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT

Johannesbrevet 3

  • Hilser til Gaius
  • Hilser til/fra vennene
  • ”TOPPLEDER” nevnt med kritikk
    Brevet nevner Diotrefes som gjerne vil være toppleder. Men dette vil ikke Johannnes ha noe av, Diotrefes ødelegger menigheten og gjør den om til en sekt som ikke tar i mot andre kristne. Andre i menigheten vil gjerne ta i mot andre kristne, men Diotrefes sjefer over dem og hindrer dem. Når Johannes kommer, skal Johannes gi Diotrefes kjeft.
  • Brevskriveren kaller seg ”den eldste”

Judasbrevet

  • Judas hilser til alle kristne
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT
  • ELDSTE IKKE NEVNT

Johannes åpenbaring

  • Johannes hilser syv menigheter i Asia
  • TOPPLEDER IKKE NEVNT
  • ELDSTE IKKE NEVNT (som hilsen)

Stort sett hilses det til enkeltpersoner, husmenigheter og alle kristne i området. Ikke til tjenester eller ledere.


OPPDATERING 13. DESEMBER
Are Karlsen omtaler min artikkel på sin blogg. Det utløste noen meningsutvekslinger. Ares artikkel finner du her.

Kommentarer

Anonym sa…
Gledelig og oppmuntremde kommentar å få lest tidlig på en en søndagsmorgen. Du gjør et viktig arbeid broder Sjur, tror jeg. Og det passer så utrolig til mine reflelsjoner tiiFilipperbrevet.
wwww.lende.no/andakt Det blir viktig å lage en link fra mine andakter. Men husk det var utsendinger som Paulus og mange andre som hadde en viktig veiledningsfunksjon og en spesiell oppgave i proklamere oppstandelsen. Men det betyr ikke at de hersket eller var toppledere.
Se gjerne: www.lende.no/debatt

Lykke til
Anonym sa…
www.lende.no/andakt

Unnskyld feil i innlegget over.
Det skulle være wwww.lende.no/andakt
Are Karlsen sa…
Sjur,

Flott! Du tegner et kart over et landskap som mange finner uoversiktelig.

Det Bibelen lærer oss står desverre i skarp kontrast til dagens praksis.

Jeg er spent på hvordan utviklingen innen kristenheten vil være i årene framover.

Jeg tror Ånden taler til menigheten!