Gå til hovedinnhold

Umulig organisering av urmenigheten

Figuren viser hvordan urmenighetene ikke var organisert. Hvordan kan jeg si det? Jeg leser i Det nye testamentet at Peter setter likhetstegn mellom eldste (altså prest), hyrde (altså pastor) og tilsynsmann (altså biskop). Det samme gjør Paulus når han kaller til seg de eldste fra Efesos. Når både eldste, prest, pastor, hyrde, biskop, tilsynsmann og forstander er samme tjeneste, kan ikke en av dem være over den andre.

Javel, men kan ikke topplederen være både eldste og toppleder samtidig? Nei, for da må du i tilfelle finne på et ord på en tjeneste som ikke finnes i NT. Ord som pastor, prest osv er nemlig brukt opp for å forklare eldstetjenesten. For at noen skal være over eldste, må du bruke et ord som ikke finnes i NT, for eksempel leder-eldste, over-pastor, super-hyrde, erke-biskop, pave, sjef-tilsynsmann, direktør-forstander eller noe slikt.
Hvordan var menighetene da organisert? Den eneste logiske løsningen er én eller flere eldste i hver husmenighet. For eksempel Priska og Akvillas var to. En gang i blant opererte de eldste som en gruppe, for eksempel ved bønn for syke slik Peter oppfordrer til. Da kom det eldste fra flere husmenigheter og besøkte den syke.

Kommentarer

Are Karlsen sa…
Gratulere med blogg, Sjur!

Jeg skal lage en post om den på min blogg.

Det er så mye jeg skulle ha skrevet om: Husmenigheter i Tyrkia, Rick Warrens Purpose Driven-organisasjon som er lagt ned (tema: kristne døgnfluer), etc. Det kommer nok etterhvert.

Nå bruker jeg mye tid til å lese.

Gud velsigne deg og husmenigheten. Det er ingen døgnflue, iallefall. Det er et guddommelig konsept som er over 2000 år gammelt.
Anonym sa…
Tar meg friheten å rette på deg Are.For 2000år siden var antagligvis ikke jesus født engang!
Du sier at husmenigheter er ett guddommelig konsept.Hva mener du med det?Snakker jesus om menighetens struktur noen gang?Tror du bibelen,slik den er skrevet,er guds eget ord?
Are Karlsen sa…
Anonymous,

Over 2000 år gammelt, ble vel å overdrive litt. Nesten 2000 år, hadde vært bedre.

Da Jesus sendte ut de 70 displene, ga han dem en "oppskrift" på hvordan de skulle gå fram. I den oppskriften var bruk av hjem en helt sentral del. Hverken Jesus eller apostlene var opptatt av struktur. De talte kun om det organiske, Åndens liv.

Ja, jeg tror Bibelen er Guds eget ord.