Gå til hovedinnhold

Syndefallet ga både kvinnen og mannen lyst til å herske

I skapelsesfortellingen kommer det frem at mann og kvinne er skapt likestilt. Men så kom syndefallet. Mannen begynte da å dominere kvinnen. Dette er kjent stoff for de fleste som er interessert i bibelsk likestilling og ikke tror at Guds opprinnelige plan var hierarki mellom mann og kvinne. Det var syndefallet som førte til at den opprinnelige likestilte idealordningen kom ut av sporet.

Men var det bare mannen som fikk lyst til å dominere? Muligens fikk også kvinnen lyst til å bestemme over den andre. Dette var nytt for meg inntil jeg nylig leste to steder hvilket hebraisk ord som er i bruk i 1. Mosebok 3.16:

”Din lyst [teshuwqah] skal stå til din mann, og han skal råde over deg.”

Aller først: Dette er altså ikke noe påbud fra Gud om at mannen skal råde over kvinnen, Gud sier at dette dessverre er effekten av at mennesket syndet. Det kommer frem i teksten ellers.

Så til det hebraiske ordet: ”Din lyst” høres ut som at kvinnen ser opp til mannen og har tendes til å gjøre alt han sier. Altså en slags dobbel effekt: Ikke bare kommer mannen til å forsøke å bestemme, men kvinnen kommer jommen også til å godta dette og la seg bli kommandert uten å protestere.

Men ”din lyst skal stå til din mann” kan også tolkes på to andre måter. Ordet teshuwqah forekommer kun to andre steder i hele GT, det er i 1. Mosebok 4,7 og i Høysangen 7,10.

Ordet kan ha sitt opphav i verbet saqua som betyr å lengte etter eller strekke seg ut etter. Eller ordet kan ha røtter i det arabiske ordet saqa som betyr å ivre sterk for, pådrive.

I 1. Mos 4,7 blir ordet brukt på en negativ måte. Det er Gud som snakker til Kain og spør hvorfor Kain er sur og sint:

”Har du godt i sinne, kan du løfte blikket. Men har du ikke godt i sinne, ligger synden på lur ved døren. Den vil ha makt [teshuwqah] over deg, men du skal være herre over den.”

Ordet er her oversatt til ”ha makt over”.

Kanskje den egentlige forståelsen i 1. Mos 3.16 er at på grunn av syndefallet vil både menn og kvinner ha lyst til å ha makt, men det er stort sett menn som kommer til å vinne maktkampen.


Går man så til Høysangen 7,10, ser det ut til at ordet teshuwqah betyr forelskelse eller noe slikt. Teksten er erotisk. Hva som er riktig oversettelse av 1. Mosebok 3,16 er derfor ikke godt å si. Erotisk? Maktønske? Underdanighet?

Meningsinnholdet må i alle fall ikke ha eksistert før syndefallet. Det er noe nytt som kom på grunn av synden. At det er syndig at menn dominerer, kommer tydelig frem. Men at det er syndig at en kvinnes lyst skal stå til sin mann, høres rart ut. Men teshuwqah i denne sammenhengen er altså en synd, spørsmålet er hva ordet egentlig betyr.

Menn har plikt til å jobbe seg vekk fra dominans, for det er en synd. Kvinner må jobbe seg vekk fra teshuwqah, hva nå enn det betyr - underdanighet, kåthet eller maktbegjær.

Kommentarer

Dag Selander sa…
Lystnaden efter att dominera i dina tankar om [teshuwqah] ”ha makt over” är ett spännande spår...

Det må inspirera till vidare research , ty där synden är uppenbar är upplevelsen av nåd dess större...
Anonym sa…
a) Underdanighet
b) Kåthet/erotikk/forelskelse
c) Maktbegjær

a) Jeg tror idealet er gjensidig underordning. Det er noe annet enn underdanighet. Idealet er ikke gjensidig underdanighet. Derfor kan man si at det er en synd å være "dumsnill" eller "slutte å ha egne tanker" eller bli "styrt som en robot" eller "være underdanig" eller "aldri protestere". Alternativ a er derfor mulig som tolkning.

b) Før syndefallet ble Adam og Eva oppfordret til å lage barn. For å gjøre det, måtte de ha lyst på hverandre på en eller annen måte. Å ha lyst på hverandre kan derfor ikke være en synd. Løsning b er derfor tynn som tolkning. Men det er likevel noe som åpner for løsning b. Det var først etter syndefallet at Adam og Eva oppdaget at de var nakne... Hva betyr det? At de opprinnelig skulle lage barn uten erotikk? Jeg vet ikke. Foreløpig synes jeg alternativ b er tynnest.

c) At maktbegjær er synd, er ikke omstridt. Løsning c er enkel og grei.

Det hebraiske ordet betyr å strekke seg ut etter noe. Hvis jeg strekker meg ut etter noe, så er det fordi jeg har lyst på det og/fordi jeg ønsker å bruke det til min fordel. For eksempel mat, et par sko, en bok - eller et annet menneske... Det siste er en synd.